Triggerfish! Online Activatie Bureau

Welkom in de wondere wereld van recruitmentmarketing

Jasper Horst
Door Jasper

Wow! Voor een nieuwe klant zijn we enkele maanden bezig met het werven van nieuwe medewerkers.

Je zult misschien denken: jullie propaganderen toch een online activatiebureau te zijn, die merken helpt nieuwe klanten binnen te halen? Ja dat klopt… deze klant heeft echter behoefte aan een hoop nieuwe medewerkers om omzetgroei te behalen, (nog) niet aan meer business.

De recruitment-seizoenen

Zoals bijna iedere branche kent de recruitment-branche piekmomenten. Zoals bijvoorbeeld in de reisbranche; waarin reizigers vaak in juni en januari hun vakantie boeken en veel minder in oktober en november. Het toeval met dit voorbeeld is dat de recruitment-seizoenen gekenmerkt worden door vakanties en het “samen zijn met dierbaren”.

Dé momenten in de recruitment-wereld zijn direct na de zomervakantie en in de maanden januari en februari. In het voorjaar en het najaar is het tamelijk rustig. Super logisch en zeker te verklaren. De werknemers en studenten denken op vakantie na over hun toekomst, ze hebben de tijd om dit te bespreken met hun dierbaren. Diezelfde dierbaren brengen veel tijd met elkaar door in de decembermaand waardoor ze wederom veel tijd hebben om hun toekomst te bespreken. Een belangrijk onderdeel van jou toekomst is je werk en werkplezier.

Denk maar eens na over het feit dat voortgangsgesprekken vlak voor de zomervakantie en aan het eind van het jaar zijn. Niet omdat men volgens het boekjaar moet beoordelen maar omdat er ruimte in de agenda van de hr-manager is, aangezien er sporadisch sollicitaties binnen komen.

Actuele en relevante content is altijd King, dus grijp hen bij de strot!
Jasper

Grijp ze bij de strot!

Uiteraard vissen alle recruiters in dezelfde vijver en zullen ze allemaal meer marketing inzetten in hun ‘seizoenen’. Is er een kans dan pakt iedereen hem met beide handen aan.

Het valt mij in ieder geval op dat ik geen Volkswagen reclames meer zie maar wél wordt overspoeld met middenklasse campagnes. Maar welke campagne blijft nu écht hangen? Bij mij geen van de automerken aangezien ze mij niet aanspreken. Bij mij heerst nu continue de vraag: welk automerk is wél betrouwbaar? Wie geeft daar antwoord op? Wie snijdt het onderwerp fraude aan? Wie is in staat om in te spelen op de actualiteit? Tot nu toe niemand! Regelmatig kom ik de basisbehoeften vrijheid en veiligheid tegen, maar de basisbehoefte eerlijkheid (nog) niet. Tip: speel in op de actuele vraag!

Wees herkenbaar, beantwoord een actuele vraag en grijp ze bij de strot. Durf jouw doelgroep uit te dagen. Maak mensen nieuwsgierig, ze stappen over de drempel en bezoeken jouw website! Dat is online activeren.

Voor onze klant hebben we de potentiële doelgroep een spiegel voorgehouden, een confrontatie. Heb je een rotbaan? Dan is het je eigen schuld!

Het resultaat

Wat gebeurde er? Onwijs hoge dooklikratio's, veel websitebezoek, super veel kennismakingen, sollicitaties en geïnteresseerden. Echt een teken dat de content aanslaat bij (ontevreden) werkend Nederland.

Een neveneffect was dat veel irrelevante mensen reageerden en dat potentiële werknemers dachten dat ze terecht kwamen bij een loopbaanbegeleider, wat absoluut niet het geval is. Door de korte lijnen met de klant is de content snel aangepast, met als gevolg dat er veel minder reacties binnen kwamen. In eerste instantie is dat even balen maar de reacties die binnenkwamen waren van uitermate geschikte kandidaten. Uiteindelijk heeft deze “Nazomercampagne” een verdubbeling van het aantal uitnodigbare sollicitanten opgeleverd. Een succes dus.

Na afloop van de campagneperiode is er nog een nasleep geweest van potentiële werknemers die aan het denken zijn gezet en vervolgens “de stoute schoenen hebben aangetrokken”.

Conclusie

Actuele en relevante content is King! In combinatie met een marketingseizoen, het inzetten van relevante marketingkanalen en de confrontatie aangaan met de doelgroep “werkt”!

De komende recruitment-seizoenen

De (zojuist gerecruteerde) medewerkers gaan het nieuwe marketingkanaal worden voor onze klant. Hippe termen als: brand ambassadors en merkwerkers, dat is de toekomst. Zij mogen het verhaal van onze klant gaan vertellen en als recruiter aan de slag. Zodat onze klant met een gerust hart het hele jaar door kan beoordelen, begeleiden en opleiden.

Laat zien dat je de doelgroep begrijpt. Ja ook jullie immens grote automerken!

Jasper