Triggerfish! Online Activatie Bureau

Hoe absurd pitches zijn, of eigenlijk helemaal niet?

Sander van den Dries
Door Sander

MarketingOnline publiceerde een artikel met een prachtige video van een Canadees reclamebureau over pitchen. In drie weken werd de video ruim 1,5 miljoen keer bekeken. De wereld reageert met steun. Maar is dat eigenlijk wel terecht? 

Absurde pitches

We kennen het allemaal, die klant die je vraagt om te pitchen en al bij het eerste contact heb je twijfels. Er is een matige briefing, geen ruimte voor vragen en niet concreet gemaakte beloftes over ‘langdurige partnerships’, etc. Veel werk leveren en alleen als het bevalt wordt de rekening betaald. 

Geen fijne start van een relatie en op geen enkel vlak een basis voor waardering of vertrouwen. En dat zijn in onze ogen nou juist de belangrijkste pijlers voor succesvolle samenwerkingen. Ons advies: zeker meedoen, maar alleen als je echt heel desperate voor werk bent. Anders lekker voorbij laten gaan. Zijn alle pitches dan slecht? Nee zeker niet, pitchen kan leuk zijn en is goed voor je creativiteit én business.

Goede pitches

Laten we eerlijk zijn, hoe lekker is het om helemaal los te gaan om een prospect te overtuigen van een goed concept. In één keer raak schieten en de verwachtingen van de potentiële klant overtreffen. Dat geeft een heerlijk gevoel en het kan een hele fijne basis zijn voor de start van een langdurige relatie. Wij doen daar graag aan mee. We zijn selectief in voor wie we pitchen, maar als de klik er is en de voorwaarden reëel zijn, dan betaalt de energie zich bijna altijd terug in een nieuwe klant. 

‘Een pitch geeft een bureau of ontwerper de mogelijkheid ergens tussen te komen, een kans om een nieuwe opdracht te verkrijgen.’
To Pitch or not to Pitch / BNO

De succesfactor van een pitch

Wat bepaalt dan of een pitch wel of niet succesvol is? Eigenlijk is dat heel simpel: context, het geheel moet kloppen. Zijn daar regels voor? Nee, maar wel veel lijstjes met tips en trucs voor goed opdrachtgeverschap en goed opdrachtnemerschap. Alleen wanneer beide partijen helder op hun vizier hebben waarom de investering in elkaar het waard is wordt het een succes. Dat gaat niet alleen over geld, dat gaat ook over een persoonlijke klik en vertrouwen in een langdurige samenwerking.

Tips voor bureau’s en opdrachtgevers

Een goede pitch uitschrijven? Of een goede pitch uitvoeren? Neem dan eens de tijd om de tips en trucs van de brancheorganisaties BNO en VEA door te nemen.

VEA: Een pitch uitschrijven is wel het laatste dat je doet

BNO: To Pitch or not to Pitch