Triggerfish! Online Activatie Bureau

Social Media marketing trends in 2017

Jasper Horst
Door Jasper

Heb jij fans? (Potentiële) klanten die je graag wilt activeren en waarvan je de waarde wilt ontdekken? Blijf dan nog even hangen. Wij hebben op het meest recente Congres Facebook Marketing in de Jaarbeurs Utrecht namelijk een heleboel marketing trends voor 2017 gespot. We zitten hierdoor boordevol inspiratie en willen de tofste trends graag per spreker voor je uitlichten. Zo ben jij er ook een beetje bij geweest!

De opkomst van de bots

Stel je voor dat je op het punt staat om te gaan bevallen en je binnen een fractie van een seconde je stemgestuurde assistent kan vragen om een verloskundige te sturen. Het lijkt onwerkelijk, maar over 15 jaar is dit de realiteit. Dan nemen de zogeheten bots ons namelijk alles uit handen. Via jouw Alexa regel je binnen afzienbare tijd moeiteloos de gezonde maaltijd waar jij zin in hebt.

Het bovenstaande is dus toekomstmuziek, maar toch moet je nu al in kaart gaan brengen hoe jouw website presteert als men via Google straks stemgestuurde vragen stelt. Beantwoord jouw website al de vraag: “wat kost dat producttype?”, of de vraag: “wat is de afschrijfwaarde van producttype -x?”

Bij deze nog even wat gratis tips:

  • Kijktip: de film ‘Her’ met in de hoofdrol Scarlett Johansson als bot.
  • App-tip: de Kik bot.
  • Chatbot-tip: Mitsuku.

Alles moet snel, sneller, snelst

Ook snelheid wordt steeds relevanter. Is jouw website al AMP en HTTP/2-proof? Als dit niet het geval is kun je nu nog koploper worden en jouw pagina beter laten presteren in Google dan die van de concurrent.

Math men in a world of mad men
Igor Beuker

Bepaal de waarde van fans met ARPU

Heb je je weleens afgevraagd hoeveel jouw fans eigenlijk waard zijn? Onze sociale status wordt steeds belangrijker en onze waarde kun je via het ARPU-model (average revenue per user) bepalen. Dit model werd tot nog toe niet veel gebruikt, maar wordt nu door diverse bedrijven opgepakt. Door het te gebruiken krijg je meer inzicht in de kosten en opbrengsten per social gebruiker en per klant. Hierdoor kunnen de doelstellingen accurater worden gemaakt.

Het ARPU-model wordt verder toegelicht door Igor Beuker. Hij geeft aan dat het meer dan enkel de kosten en de opbrengst per conversie weergeeft. Deze methode is te vergelijken met de Customer Lifetime Value en geeft je meer inzicht in de waarde van een individuele fan. Igor vindt dat marketeers meer wiskunde en data moeten gebruiken in hun dagelijkse werk. Zoals hij zegt: "Math men in a world of mad men".

See - Think - Do - Care

En weer is daar een bureau dat een model heeft ontwikkeld waarbij je in enkele stappen kunt bepalen hoe een social activatiecampagne eruit komt te zien. Simpel gezegd: See (hoe kom ik relevant onder de aandacht bij mijn publiek, wat valt op en is interessant?). Think (de klant is bij mij, maar hoe kan ik met hem in contact komen en hem aan mij binden?). Do (bam, actie en geboren is de klantrelatie!). Care (en dan het lastigste gedeelte: behouden en/of terugwinnen).

Trump en Hillary Clinton

De kracht van 22 keer herhalen

Hoe is Donald Trump president van Amerika geworden? Dat is de hoofdvraag van het college van de Belg Reinout van Zandycke waar hij een tweeledig antwoord op heeft.

Allereerst benoemt Van Zandyke de kracht van de herhaling. Iedereen kent Trump zijn slogan inmiddels: “Make America great again!”. Terwijl bijna niemand de slogan van Hillary Clinton kent. Dit komt doordat Trump continu zijn boodschap herhaalt.

Een ander geheim van Trump is het gebruik van data en micro-targeting aan de hand daarvan. Hij heeft zichzelf afgevraagd wie er op hem zouden kunnen stemmen en juist die mensen benaderd met relevante boodschappen.

De Big Five (het OCEAN-model) beschrijft persoonlijkheidsdimensies. Wanneer iemand heel openminded is, krijgt hij een andere boodschap te zien dan wanneer iemand zeer neurotisch is. Bovendien zijn de boodschappen afgestemd op tijdstippen. In de ochtend zijn mensen het scherpst, daarom moeten advertenties dan inspelen op de ratio van de mens. ’s Avonds zijn mensen over het algemeen gevoeliger voor emoties.

Fact: Op het hoogtepunt liepen er 1.500 campagnes synchroon aan elkaar.

Maak van je fans binge-watchers

Wil je jouw contentstrategie bevorderen? Maak dan een filmplot. Begin met het bedenken van een plot summary. Welke personages komen in jouw strategie voor en wat maken zij mee? Wanneer je dit bepaald hebt, kun je aan de slag met jouw serie, die je aankondigt met trailers die je publiek nieuwsgierig maken. Ieder seizoen zijn er nieuwe verhaallijnen en elk seizoen komen en gaan personages. "Voor je het weet zijn je fans en klanten heuse binge-watchers" aldus Charleen van der Vechte van The Post.

Bright Vibes presentatie

Vrolijke vibes verkopen

Michiel de Gooijer van Brightvibes begon met een nobel streven. Hij gaf zijn directeursfunctie bij diverse mediabedrijven op om wat goeds te gaan doen voor de wereld. Met zijn bedrijf Brightvibes laat hij zien dat je met mooie, goede video’s, mensen kan raken en inspireren. Niet al het nieuws hoeft negatief te zijn. Brightvibes laat zien dat er ook veel mooie dingen in de wereld gebeuren. Aan de hand van een case van DSM laat hij zien dat dit ook rendement oplevert. Ben jij een bedrijf dat echt het beste voor heeft met de wereld? Neem dan eens contact met Michiel en zijn team op en ga gezamenlijk content maken.

Lijstjes, we zijn er gek op

We zijn er allemaal gek op: lijstjes. Peter Minkjan (social media guru) deelde zijn recept voor een viral, gebaseerd op een aantal succesvolle Facebook-campagnes van Nederlandse merken.

De zeven basisingrediënten zijn volgens Minkjan:

  • relevantie
  • de verpakking
  • emotie
  • zelfexpressie
  • praktische waarde
  • contexgt
  • promotie

En dan nu: de creatieve keuken in en go viral!

Snappen wat millennials willen

Het allergrootste Nederlandse nieuwsaccount heeft wekelijks gemiddeld 4 miljoen weergaven en 153.000 volgers. Jonge volgers! Want speciaal voor jongeren tussen de 13 en 19 jaar presenteert NOS Kort een selectie van het nieuws in korte catchy video’s in vaste formats als opmerkelijk, tech, streaming saturday en de weekendwekker. Sinds 2016 presenteert NOS op schooldagen tevens drie headlines uit het nieuws op Snapchat. Deze snaplines zijn creatief, origineel en worden niet opgenomen in de studio, maar op de nieuwsvloer. Snel, authentiek en lekker laagdrempelig, want dát is wat de millennials willen.

CFM 2017 Maurits Kapitein

Aan het roer van de verleiding staan

Een onderzoeker die inspirerend vertelt over marketing en data, dat is Maurits Kaptein. Hij stelt de vraag die vele online ondernemers zichzelf stellen: hoe kunnen websites potentiële klanten beïnvloeden zodat ze een goede keuze maken? Door diverse “oude” experimenten aan te halen, bewijst Maurits dat mensen te beïnvloeden zijn. Het decoy effect is misschien wel het meest simpele, maar ook meest treffende voorbeeld. Voeg een volledig oninteressant attribuut toe en mensen maken andere keuzes.

Zo werkt het geven van complimenten en zorgt het aantrekken van de “witte tandartsjas” voor vertrouwen. Andere beïnvloedingsstrategieën die Maurits benoemde zijn het aanboren van schaarste, autoriteit, social proof (doen wat anderen doen) en reciprociteit (voor wat, hoort wat).

In de toekomst zal het verleidingsonderzoek zich meer richten op 1-op-1 optimalisatie. Iedereen is anders dus iedereen zal anders reageren op een experiment. Bedrijven moeten nu eindelijk beginnen met A/B testing, maar ook behavioral targeting is nu belangrijk.

Kijktip: al zijn youtube video’s van Universiteit van Nederland.

Word koploper

Dus, ben jij een koploper en innovator? En wil je jouw fans en klanten - ja, die waar we het in het begin over hadden - behouden? Dan verdienen deze marketing trends in 2017 je aandacht. Go!

Wil je alle presentaties terugzien? Bekijk de webstie van Congres Facebook Marketing.

 

Groepsafbeelding Triggerfish