Triggerfish! Online Activatie Bureau

Scoor met AVG-GDPR!

Door Gianna

Het is tijd om je mee te nemen in een blog over wetgeving. Ja, je leest het goed: Wetgeving. En niet zomaar wetgeving, privacy wetgeving. Je krijgt er hoe dan ook mee te maken. Hoe? Dat ga ik aan je vertellen. Ik laat je de belangrijkste veranderingen zien en welke invloed dat heeft op jou. Ben je klaar om het diepe in te duiken? Lees dan vooral verder!

The countdown staat al ingesteld. Op 25 mei 2018 gaat namelijk de nieuwe Europese wetgeving voor de bescherming van privacy en persoonsgegevens in. De wetgeving genaamd: ‘General Data Protection Regulation’ (GDPR), of in het Nederlands Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), moet ervoor zorgen dat de privacy en persoonsgegevens van ons online beschermd worden. Hadden we niet al zoiets, denk je vast? Ja, dat klopt. De nieuwe wetgeving vervangt en verscherpt de huidige Nederlandse WBP (Wet Bescherming Persoonsgegevens). GDPR moet voor meer eenheid tussen verschillende landen zorgen. Zodat er in Italië dezelfde regels gelden zoals in Nederland of België. Aangezien jij, ik en nog vele andere mensen ermee te maken krijgen is het trending. Dat blijkt ook uit de gegevens van Google Trends. Mensen zoeken massaal informatie over GDPR. De interesse in het onderwerp is met 75% gestegen ten opzichte van 2017 (afbeelding 1).

 

Afbeelding 1. Stijgende trend rondom GDPR te zien via Google Trends (2018)

The influence of GDPR

Zoals eerder gezegd gaat er veel veranderen met de nieuwe wetgeving. Voor ons als internetgebruikers betekent dit dat we meer regie krijgen. Zo krijgen we ook meer inzicht in de gegevens die bedrijven bewaren en verwerken. Voor bedrijven verandert dus ook het een en ander. Als je gegevens verwerkt of bewaart, krijg je hoe dan ook te maken met GDPR.

In een tijd waarin data ‘the key’ is om mensen te verleiden, is het van belang om overzicht te krijgen in al die data. Denk eens aan alle data die cookies binnenhalen via jouw website of alle mailadressen die je gebruikt voor nieuwsbrieven. Ik heb de tijd genomen om even een overzicht voor je te maken:

 

GDPR & privacyverklaring

Hoera! We krijgen meer rechten op het gebied van privacy. Zo krijgen we het recht om bewaarde gegevens in te zien, het recht om vergeten te worden en het recht op een beveiligde omgeving voor onze gegevens. Stel je eens voor dat een bedrijf jouw dagboek bewaard. Dan wil je daar toch ook direct bij kunnen als het nodig is? En dat het goed beveiligd is? Het bewaren van ‘het dagboek’ heeft invloed op je privacyverklaring. In deze verklaring ligt de focus op het transparant en begrijpelijk maken voor de gebruiker. Dus geen moeilijke vaktermen en kleine lettertjes om er alsnog achter te komen dat je niet bij je eigen dagboek kan. Dit principe geldt voor bekende gebruikers, maar ook voor potentiële gebruikers. Potentiële gebruikers mag je altijd aanspreken, mits je daarna toestemming hebt om blijvend contact op te nemen.

 

GDPR & e-mailmarketing

Stuur je wel eens een nieuwsbrief of een andere mail naar je klanten? De GDPR wetgeving heeft ook gevolgen voor je e-mailmarketing. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan formulieren voor bij het in- & uitschrijven van een nieuwsbrief. Je mag namelijk alleen gebruikers mailen die daarvoor toestemming hebben gegeven. Klinkt misschien niet als nieuw, maar let op: vooraf ingevulde vinkjes bij bijvoorbeeld een inschrijfformulier mogen niet meer (afbeelding 2). Wij, als internetgebruikers, moeten namelijk uit onszelf toestemming geven.

Afbeelding 2. Vooraf gevulde vinkjes mogen niet meer met de GDPR wetgeving, zoals hier te zien is op Frankwatching.

Bij het versturen van een mail moet de gebruiker op elk moment zijn gegevens kunnen inzien. Ook moet het duidelijk worden waar de gebruiker zich kan uitschrijven. Natuurlijk wil je dat het liefst voorkomen, maar aan de andere kant krijg je zo wel de juiste doelgroep te pakken. De juiste doelgroep + de juiste boodschap = scoren!

De juiste doelgroep + de juiste boodschap = scoren!

GDPR & Analytics

Dataverwerking is natuurlijk ook terug te zien in Google Analytics of andere (analyse) programma’s. Het is voor jou van belang dat je met deze analyse tools een verwerkersovereenkomst sluit. Dat houdt in dat de gebruikersgegevens van je gebruiker tussen jou en Google of een andere (analyse) tool blijven. Google mag dus niet als verkoper gegevens verhandelen aan derden.

Een tweede punt gaat over gegevens anonimiseren. De GDPR wetgeving gaat hierop in door onderscheid te maken in drie soorten persoonsgegevens. Een voorbeeld waarbij dit mooi naar voren komt is de identificatie van LinkedIn. Op LinkedIn kan je als gebruiker ervoor kiezen om jezelf op drie manieren te laten zien naar anderen toe. Zo kan je ervoor kiezen om jezelf helemaal kenbaar te maken naar personen of pagina’s die je bezoekt. De gegevens die je achterlaat zijn dus direct te herleiden naar jou. Hierin zijn bijvoorbeeld ip-adressen, namen en e-mailadressen aan elkaar gekoppeld. Theoretisch gezien wordt dit met de nieuwe GDPR wetgeving afgekeurd. Wat de GDPR wetgeving wel toestaat, is de verwerking van de pseudo-anonieme en anonieme gegevens. Op LinkedIn staat dan: ‘Iemand met de functie directeur heeft naar je profiel gekeken’. Met pseudo-anonieme gegevens worden de details weggelaten van de gebruiker, waardoor hij/zij niet meer te herleiden is. Hetzelfde geldt voor anonieme gegevens. Voor het bedrijf ben je dan helemaal niet herkenbaar.

 

GDPR & Advertising

De GDPR heeft heeft ook invloed op adverteren in Google Adwords of Bing Ads. Voor advertenties in het zoeknetwerk verandert er weinig, behalve als je deze combineert met gebruikersgegevens. Zo moet je nagaan welke data je bij welke advertentie gebruikt. Pseudo-anonieme of anonieme data over demografische gegevens is bijvoorbeeld geen probleem. Bij remarketing is het verstandig om na te gaan of de gebruiker toestemming heeft gegeven. Dat kan je al heel gemakkelijk doen door cookies op de website te plaatsen en akkoord te vragen om gebruikers te benaderen. Ook bij doelgroepen op basis van verkregen e-mailadressen moet je nagaan of er toestemming is gegeven. Voor de advertenties op basis van vergelijkbare doelgroepen of doelgroepen met een bepaalde interesse is Google, Bing of een ander vergelijkbaar advertentietool verantwoordelijk.

 

GDPR & documentatie

Bereid je maar voor, want alles, écht alles moet gedocumenteerd worden. In het GDPR document moet bijvoorbeeld staan hoe je gegevens verwerkt en hoe je deze beveiligt. Ook eventuele risico’s voor datalekken in je website, moet je vastleggen. Een goede beveiliging is dus van belang. Zeker omdat de handhaver van GDPR in Nederland, Autoriteit Persoonsgegevens (AP), een boete kan opleggen van maximaal twintig miljoen euro of 4% van de wereldwijde jaaromzet als je de wetgeving niet volgt.

 

Accept the challenge

Ga de uitdaging aan! De GDPR wetgeving biedt genoeg kansen om meer resultaat te halen uit alle data. De nieuwe wetgeving daagt jou uit om een overzicht te maken van alle data die je momenteel beheert. Als je eenmaal overzicht hebt, helpt dit je gerichter en doeltreffender te werken in verhouding tot de gebruiker. Je kan daarnaast persoonlijker en relevanter zijn naar je gebruiker toe. Hoe relevanter je bent voor de gebruiker, des te meer je de gebruiker kan activeren! Door transparanter te zijn in de privacyverklaring en de verwerking van data creëer je meer vertrouwen bij de gebruiker. En vertrouwen is onderdeel van een goede klantrelatie. Voor jou en de gebruiker een win-win situatie dus!

 

Hoe relevanter je bent voor de gebruiker, des te meer je de gebruiker kan activeren!

The next step met GDPR?

Je hebt gemerkt dat er veel gaat veranderen met de privacywetgeving. Maar hoe moet je nu verder? Als je eenmaal een overzicht hebt gemaakt kunnen we samen kijken naar de mogelijkheden. Misschien verzamel je data, maar kan je daar nog veel meer uithalen. Door middel van contentmarketing of online activatie kunnen wij je begeleiden om je gebruikers optimaal te bereiken en te activeren. Mail of bel ons als je dat ziet zitten. Bereik ons op 038 - 337 69 86 via de telefoon of mail ons op hello@triggerfish.nl

 

Neem contact op Lees meer blogs